Privind cu atenție Luna și Soarele din Tarotul de Marsilia am fost intrigat de o analogie pe care nu o realizasem înainte. Prezența lupilor în arcanul ce desemnează “Luna”, și Romulus și Remus, fiii lupoaicei în arcanul ce întruchipează Soarele. Luna zămislește Soarele în același fel în care lupoaica îi creează pe fondatorii Romei.
Diferite alte observații îmi vor confirma aceasta legătură dintre Tarot și Mitologie.
Potrivit psihanalistului Paul Diel, omul este prins între tendințele sale contradictorii. Pe de o parte acesta aspiră la restabilirea părții sale divine, pe de altă parte tinde să se prăbușească spre perversiunea naturii sale. Icar, personaj cunoscut al mitologiei, încercând să scape din labirintul în care propriul tată l-a închis, ilustrează perfect această idee. O dorință a spiritului se a se apropia de soare și un sfat părintesc: „Dacă te apropii prea mult de soare, îl previne Dedal, ceara ce ține atașate aripile din pene de corpul tău se va topi, iar tu vei cădea și te vei îneca în ocean. Dacă însă vei zbura prea aproape de mare, umiditatea îți va îngreuna zborul și te vei prăbuși în același fel în abisul apei înverșunate”. Iată o alternativă ce incită la alegerea unei căi de mijloc, idealul grecesc! Însă copiii ascultă rar de părinți! Icar se apropie prea tare de soare, ceara se topește și Icar cade în marea ce mai târziu îi va purta numele, Marea lui Icar. Paul Diel consideră că soarele simbolizează spiritul și că ar fi greu de imaginat faptul că Icar putea scăpa labirintului închis al inconștientului cu mijloace atât de limitate cum ar fi aripile din ceară, metafora ce simbolizează după părerea lui, intelectul uman.
Diavolul, arcanul XV din Tarot ilustrează perfect mitul lui Icar. Aripile albastre de liliac ilustrează funcția exactă a acestei cărți: intelectul. Diavolul marchează această limită între gândire și spirit. Alienarea celor doi drăcușori prezenți în imagine întărește tema dualității proprie intelectului. Sabia din imagine pe care Diavolul o ține strâns în mână de lama tăioasă, amintește planul mental, dublul tranșant al rațiunii, manifestarea gândirii creative.
Tarotul pune în scenă toate arhetipurile inconștientului întâlnite în mitologia greacă.
Eremitul, spre exemplu, imagine tipică a ghicitorului Tiresias, devenit orb pentru că destăinuise secretul orgasmului feminin lui Zeus și Herei, care îl consultaseră în privința acestui subiect, este însă înzestrat cu puterea clarviziunii pentru că a spus adevărul. Tiresias va avea rolul de ghicitor și se va implica adesea în politică. El amintește în multe aspecte de personajul lui Merlin Vrăjitorul.
Homer era de asemenea orb. Tiresias, Merlin, Moș Crăciun, Eremitul din Tarot, Homer sunt cu toții proiecția aceluiași arhetip, acela al cunoașterii ascunse. Prima școală de Cabala aplicată a fost creată în 1160 de Isaac Orbul. Discipolii săi spuneau că a fost orbit de propria sa lumină. Un alt personaj celebru ce sfârșește orb este Oedip. Istoria sa este de asemena prezentă în Tarot. Spre exemplu, în Roata Norocului, Oedip întâlnește sfinxul. Acesta adresa mereu o ghicitoare locuitorilor Tebei: ” Care este ființa ce are patru picioare dimineața, două la prânz și trei seara, și este cu atât mai puternic cu cât are mai puține picioare?”
“Este omul, răspunse fiul lui Laos. Omul care în dimineața vieții sale merge în patru labe, la miezul vieții lui se sprijină pe două picioare și în amurgul vieții se ajută de un baston, al treilea punct de sprijin.”
Oedip, de unul singur reușește sa rezolve acestă enigmă. Oedip, cel al cărui nume înseamnă “picioare umflate”! A răspunde “este omul” la întrebarea “cine se sprijină pe picioarele sale?”, este ca și cum am răspunde “eu sunt” la întrebarea “cine ești tu?”
Despre autorul acestui articol şi despre metoda pe care a creat-o pentru explorarea sufletului omenesc :
Psiholog, filosof și scriitor francez , Georges Colleuil dezvoltă și rafinează de mai bine de 20 de ani propria-i cercetare asupra misteriosului Tarot de Marsilia devenind în momentul de față unul dintre cei mai cunoscuți specialiști în domeniu.
Pasionat de ştiinţele sufletului, Georges Colleuil a fost dintotdeauna interesat de limbajul misterios al simbolurilor. A scris până în prezent nu mai puțin de 10 cărţi despre funcţiile terapeutice ale simbolurilor și a dezvoltat idei originale, precum “Référentiel de Naissance”( Referenţialul Arhetipurilor Personale), “Onomasophie”(procedeu de decodare a numelor şi prenumelor) sau “Mitograma”, metode care au însoţit mii de oameni în călătoria lor spre o mai bună cunoaștere de sine.
Tarotul de Marsilia a fascinat dintotdeauna. Folosit în special în scopul divinației, acest fabulos instrument capătă un cu totul alt sens în viziunea lui Georges Colleuil. Tarotul este o arta, însă nu este o arta a divinaţiei. Georges Colleuil subliniază acest lucru printr-un citat propriu, citat ce devine motto-ul prezentărilor sale:
“Tarotul nu serveşte la a ghici viitorul ci, mai degrabă, la a-l construi”
Georges Colleuil redescrie întreaga filosofie a umanității prin intermediul Tarotului.
Tarotul ne vorbește despre aici și acum. La ce mă ajută să aflu ce mi se va întâmpla mai târziu dacă ratez ocazia de a acționa chiar în momentul de față? Secretul este că viitorul ni-l construim chiar noi. Tarotul ne respectă mult prea mult pentru a ne închide într-o fatalitate predestinată. Acesta ne poate ajuta să conștientizăm situațiile prezente pentru a ne conduce progresiv, pas cu pas, spre creionarea propriului destin.
“Lumea simbolurilor dă sens existenței noastre solitare” G. Colleuil
Metoda pe care Georges Colleuil o aduce și în România, creație proprie, poartă denumire originală de ” Référentiel de Naissance ” și a fost lansată la începutul anilor ’80. Este practicată astăzi în lume de aproximativ 7000 de specialiști în țări ca Franța, Belgia, Elveția, Maroc, Spania, Italia sau Canada și își găsește locul în domeniul psihoterapiei, coachingului sau resurselor umane.
În limba română, Référentiel de Naissance devine Referențialul Arhetipurilor Personale. Ce altceva este Tarotul dacă nu un catalog de arhetipuri, acele simboluri universale, imagini primordiale și arhaice adânc înrădăcinate în inconștientul colectiv?
RAP, acronim pe care Georges Colleuil îl folosește cu o jovialitate naturală, este o metodă elaborată de analiză personală în care, pornind de la data nașterii și folosindu-ne de principiile numerologiei vom calcula o temă personală, temă ce va putea fi interpretată prin prisma arhetipurilor conținute de arcanele de Tarot.
De asemenea, este un instrument autentic de interpretare, trăire și experimentare a simbolurilor. Prin perceperea, descifrarea și înțelegerea simbolurilor putem accede la înțelegerea propriului destin.
Ne sunt astfel prezentate, în mod simbolic, cărțile ce ne-au fost date la naștere cu propunerea de a le juca cât mai bine pentru a deveni câștigători.